身のまわりにあるさまざまな枠組みに目を向けてみましょう。そして、疑ってみましょう。
「ほんとうにそれ以外にない?」「別の可能性はない?」と。
本展覧会がタイトルに掲げている「想像しなおし」は、このように現状を疑い、別の可能性を模索する態度のこと。本展では、「想像しなおし」の実践者として、新進気鋭の6人のアーティストを取り上げます。
作品に生物を介入させることで、人が人のためにつくり出した環境や素材の意味を宙吊りにする狩野哲郎。無数に吊られた小さな球体が描き出すメッセージによって記憶と経験の関係を撹乱させる川辺ナホ。ビニールや接着剤など身近な素材を用い、軽やかでいて壮観な彫刻をつくる大西康明。織物の糸をほどき、通常は見えない内側にある構造や歴史を引き出す手塚愛子。ワークショップを行い、子どもたちを従来の教育とは異なる地点へと導く山本高之。海に生きる者たちを案内役に、新たな感覚を目覚めさせる空間を創出する山内光枝。
彼らは目の前にある物事の先に視線を向け、既存のものの捉え方を少しだけずらし、手を加え、新しい可能性を示していきます。そして、ジャンルも用いる素材も方法論も6人6様な新作インスタレーションを経験したとき、私たち一人一人もまた、この世界を「想像しなおし」ていくことになるのです。
※本展のタイトルはテッサ・モーリス=スズキ『批判的想像力のために』(平凡社、2002/2013年)から引用しています。
Take a good look at the various systems around you. Now start questioning what you see: "Is that really it?" "Aren't there other possibilities?"
The title of this exhibition, In Search of Critical Imagination, suggests a doubtful view of the status quo and a need to discover alternatives. As proponents of this attitude, we present the work of six up-and-coming artists.
Using familiar materials like vinyl and adhesive, Onishi Yasuaki creates airy yet spectacular sculptures. Loosening the threads in textiles, Tezuka Aiko draws out the usually invisible structure and history concealed within them. Through the messages that are conveyed by an infinite number of small hanging spheres, Kawabe Naho disrupts the relationship between memory and experience. By allowing living creatures to intervene in his work, Kano Tetsuro suspends the meaning of the environments and materials that people make for each other. Yamamoto Takayuki conducts workshops that lead in a different direction from conventional children's education. Based on her encounters with people who live with the sea, Yamauchi Terue
creates spaces that awaken new sensibilities.
Training their eyes on what they see in front of them, the artists take a slightly different view of existing things, and by modifying them, present us with a host of other possibilities. After experiencing the new installations created by the six, each of whom is associated with a different genre, materials, and methodology, you are sure to begin applying your own critical imagination to the world around you.
The title of this exhibition is derived from Tessa Morris-Suzuki's book of the same name, originally published by Heibonsha in 2002 and revised in 2013.